Wdrożenia systemów RFID przekładają się na konkretne usprawnienia i wymierne korzyści w handlu detalicznym, logistyce i transporcie.

Poprzedzający je program pilotażowy stanowi pierwszy krok do właściwej i szybkiej diagnostyki indywidualnych potrzeb klienta. Z takiego rozwiązania skorzystano w sieci drogeryjnej Rossmann, gdzie po przeanalizowaniu wniosków z testów systemu, znacznie usprawniono zarządzanie gospodarką środków transportowych w najnowszym magazynie centralnym w Łodzi.

Technologia RFID polega na radiowym rozpoznawaniu przedmiotów wyposażonych w znaczniki (tagi), które przesyłają informacje o swoim statusie do czytnika, umożliwiając bezdotykową identyfikację. Jest odpowiedzią na problemy, takie jak wysokie koszty inwentaryzacji, procesu pickingu i realizacji zamówień, a także trudności z lokalizowaniem towarów. Pozwala też minimalizować przypadki kradzieży, nieuprawnionego dostępu do towarów czy braku informacji o towarach na poszczególnych etapach łańcucha dostaw.

Pierwszy krok - pilotaż

Jakub Kownacki, dyrektor techniczny ISS RFID, potwierdza, że wdrożone systemy RFID, w krótkim czasie, przynoszą efekty w postaci oszczędności, optymalizacji czy poprawy bezpieczeństwa w firmach. Potwierdzają to klienci, którzy deklarują redukcję kosztów inwentaryzacji o ponad 90% i nawet do 40% zmniejszone koszty magazynowania.

– Zdajemy sobie jednak sprawę, że decyzja o kompleksowym wdrożeniu systemu RFID ma wymiar strategiczny i długofalowy, dlatego rekomendujemy naszym klientom programy pilotażowe. Wtedy bez ryzyka finansowego klienta sprawnie diagnozujemy problem z jakim się zmaga i przeprowadzamy szczegółową analizę działania systemu w konkretnych warunkach. – mówi Jakub Kownacki.

Program pilotażowy, który proponuje ISS RFID, obejmuje badanie z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu do analizy środowiska radiowego, montaż mobilnych bramek i urządzeń RFID, a także przygotowanie dedykowanego oprogramowania. Klient podejmuje decyzję o wdrożeniu dopiero po szczegółowej analizie wniosków z pilotażu technologii RFID w rzeczywistym środowisku w oparciu o kompleksowe informacje, potwierdzające opłacalność pełnej implementacji.

Udany pilotaż RFID w Rossmannie

Z pilotażu ISS RFID skorzystała sieć drogeryjna Rossmann. Analiza i wnioski z miesięcznego programu pilotażowego, przeprowadzonego przez ISS RFID, pozwoliły następnie, w ciągu 12 miesięcy, przeprowadzić projekt, który usprawnił zarządzanie gospodarką środków transportowych i zautomatyzował jeden z procesów w najnowszym magazynie centralnym w Łodzi. RFID to element składowy systemu, wspierającego automatyzację nowego magazynu, który ograniczył czasochłonność i zminimalizował błędy podczas załadunku.

Złożony projekt - spójny system

Celem wprowadzania systemu RFID w magazynie wysyłkowym firmy Rossmann była optymalizacja procesu obsługi załadunku towarów, przy jego maksymalnej automatyzacji, wraz z kontrolą wysyłanych towarów. Sieć realizuje około 1000 wysyłek tygodniowo w trybie całodobowym. Prawdziwą rewolucją była więc automatyczna identyfikacja kilkudziesięciu tysięcy boksów z towarami przeznaczonymi do wysyłki, poprzez wyposażenie ich w trwale przymocowane tagi RFID. W każdym doku zainstalowano czytnik oraz 4 anteny. Z kolei na zewnątrz zamontowano zintegrowane czytniki nad dokami i 15 kontrolujących ruch pojazdów na terenie zakładu, które monitorują wagi oraz wjazdy i wyjazdy.

Wdrożony system RFID wykrywa ruch kontenerów na dokach załadunkowych, rozróżniając kierunek ruchu w czasie rzeczywistym, nawet w momencie jednoczesnego ich przejazdu w przeciwne strony. Pozwala także kontrolować proces załadunku pojazdów, potwierdzać jego poprawność, tj. wysyłkę właściwego towaru do właściwego sklepu. Dzięki nowemu systemowi usprawniono pracę kierowców i pracowników magazynu. Zespół ISS RFID zintegrował 4 systemy: system zarządzający firmą Rossmann, sterujący automatyką, kontrolą dostępu oraz RFID. Sprostał wyzwaniu, by przy tak dużej liczbie doków, ustawić instalację tak, aby przy pełnej pracy magazynu urządzenia nie zakłócały się, a zewnętrzne czytniki nie wpływały negatywnie na działanie instalacji wewnątrz. Zaprojektował także system, który prawidłowo przeprowadza weryfikację i filtrację danych, dzięki czemu odpowiednie boksy trafiają na dobre doki, a następnie do pojazdów.

Zalety technologii RFID

Zalety technologii to duży zasięg odczytu tagów RFID, nawet kilkanaście metrów, które nie muszą być umieszczone w linii wzroku ze skanerem. To też szybkość odczytu, umożliwiająca odczyt 100 tagów w ciągu sekundy. Tagi RFID są przystosowane do wielokrotnego użytku, zapewniają też wysoki poziom bezpieczeństwa danych, dzięki możliwość ich hasłowania.

W logistyce i transporcie technologia RFID usprawnia zarządzanie zasobami magazynowymi, pozwala monitorować i kontrolować łańcuch dostaw, również w czasie rzeczywistym. Systemy RFID to także zwiększanie bezpieczeństwa pracowników, ponieważ możliwe jest bieżące lokalizowanie osób i pojazdów na terenie magazynu czy hali. Z kolei w handlu detalicznym usprawnia procesy inwentaryzacyjne, magazynowe, a także rozwiązania samoobsługowe typu „self checkout”.

Więcej informacji o wdrożeniach RFID oraz firmie można znaleźć na stronie www.issrfid.com oraz w mediach społecznościowych LinkedIn https://www.linkedin.com/company/issrfid/ oraz YouTube https://link.do/Im8tO

* * *

Kontakt dla mediów:

Agnieszka Kuźma-Filipek, Lawenda Public Relations, tel. + 48 601 99 10 89, agnieszka@lawendapr.com

ISS RFID Sp. z o.o., ul. Druskiennicka 20 81-533 Gdynia, tel. +48 58 526 12 18

Więcej informacji o wdrożeniach RFID oraz firmie można znaleźć na stronie www.issrfid.com oraz w mediach społecznościowych LinkedIn https://www.linkedin.com/company/issrfid/ oraz YouTube https://link.do/Im8tO

* * *

Intelligent Security Solutions

ISS RFID to młoda polska firma, działająca w obszarze inteligentnych systemów, wykorzystujących technologie radiowe. W 2016 roku zespół wykonał i opatentował prototyp plomby RFID Tamper Evidence, innowację na skalę światową. Dwa lata później firma zdobyła tytuł Best Startup 2018 w programie akceleracyjnym Space3ac, który łączy potrzeby przemysłu z technologicznymi startupami. Firma posiada już na swoim koncie kilka wdrożeń. Technologia RFID świetnie odnalazła się jako narzędzie do kontroli wykorzystania sprzętu do produkcji układów elektronicznych w branży samochodowej oraz jako wsparcie procesów zarządzania i wypożyczania sprzętu budowlanego (mało i wielkogabarytowego).


W związku z wejściem w dniu 25 maja 2018 roku nowych przepisów w zakresie ochrony danych osobowych (RODO), chcemy poinformować Cię o kilku ważnych kwestiach dotyczących bezpieczeństwa przetwarzania Twoich danych osobowych. Prosimy abyś zapoznał się z informacją na temat Administratora danych osobowych, celu i zakresu przetwarzania danych oraz poznał swoje uprawnienia. W tym celu przygotowaliśmy dla Ciebie szczegółową informację dotyczącą przetwarzania danych osobowych.
Wszelkie informacje znajdziesz tutaj.
Zachęcamy również do zapoznania się z naszą nową Polityką Prywatności.
W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem iodo@elamed.pl

Zamknij