Waimea Holding planuje wybudować terminal cargo na lotnisku im. Daniela Halickiego we Lwowie. Spółka podpisała w tej sprawie list intencyjny (memorandum w nomenklaturze ukraińskiej) z Lwowską Obwodową Administracją Państwową.
Według wstępnego harmonogramu faza pierwszych analiz powinna potrwać do połowy przyszłego roku, a oddanie nowego terminalu do użytku miałoby nastąpić do końca czwartego kwartału 2021 r.
Podpisane porozumienie w sprawie współpracy i wybudowania lotniczego terminala towarowego z Lwowską Obwodową Administracją Państwową zakłada m.in. powstanie grupy roboczej, której zadaniem będzie ustalenie warunków dla tej inwestycji - w tym przygotowanie warunków pod zakup działki przez spółkę celową. Waimea Cargo Terminal Lwów ma zapewnić zdolność obsługi pełnego asortymentu towarów, nie wyłączając przesyłek specjalnych, niebezpiecznych, wartościowych, a także asortymentów rolno-spożywczych w formie dedykowanych rejsów towarowych, jak i lotniczego transportu samochodowego.
Port lotniczy Lwów bardzo dynamicznie się rozwija. W ostatnich dwóch latach dynamika dotycząca statystyk ruchu lotniczego wzrastała tam o ponad 45 proc., a w 2018 r. liczba obsłużonych pasażerów wyniosła 1,59 mln.
– Nasza strategia w obszarze inwestycji lotniskowych zakłada koncentrację na współpracy z regionalnymi portami lotniczymi, które z jednej strony były dotychczas zaniedbane przez inwestorów, z drugiej zaś osiągnęły odpowiedni pułap wymiany towarowej i posiadają potencjał wzrostu w tym zakresie. Lotnisko we Lwowie już dziś osiąga znaczące wartości, obsługując ok. 10 tys. ton wymiany towarowej rocznie. To bardzo dobry wynik jak na lokalny, regionalny port lotniczy. W przypadku takich lotnisk przekroczenie 5 tys. ton rocznie uważa się za bardzo przyzwoity wynik. Obecnie największy wpływ na rozwój lotniczego transportu ma handel elektroniczny, który na Ukrainie nie osiągnął jeszcze poziomu jaki obserwujemy w Polsce. Możemy tu więc oczekiwać dalszych mocnych wzrostów – mówi Sławomir Stelmaszczyk odpowiedzialny w Waimea Holding za inwestycje lotniskowe.
W zawartym porozumieniu Waimea Holding zadeklarowała wykonanie obiektu przez spółkę celową, przy współpracy z administracją portu lotniczego. Podpisany list intencyjny określa również kierunki współpracy pomiędzy stronami, a także promocję planowanej inwestycji w branży nieruchomości magazynowych na terenie obwodu lwowskiego. Po zakupie działki Waimea Holdig planuje pozyskać finansowanie zewnętrzne dla tej inwestycji.
– Od wielu lat obserwujemy rozwijający się rynek lotniczego cargo w Polsce i Europie. Odwiedziliśmy już kilkadziesiąt potencjalnych lokalizacji zarówno w naszym kraju jak i na Bałkanach czy w Europie Wschodniej. Lwów może być pierwszym naszym zagranicznym terminalem cargo i jeśli uda się wszystko przeprowadzić pozytywnie ze stroną ukraińską, już w przyszłym roku możemy rozpocząć budowę. W okręgu lwowskim dokonała się niedawno zmiana na stanowisku Gubernatora, co wpłynęło na przyspieszenie działań związanych z inwestycjami. Również podczas spotkania w Warszawie przedstawicieli biznesu nowy Prezydent Wołodymyr Zełenski zapowiadał wiele ułatwień dla inwestycji na Ukrainie. Nie mam wątpliwości, że w pełni wyposażony i funkcjonalny terminal cargo jest bardzo potrzebną inwestycją na lwowskim lotnisku i może wpłynąć pozytywnie na rozwój całego regionu. Oczywiście nie podejmiemy żadnych wiążących decyzji, jeśli grupa robocza nie wypracuje zadowalającej nas oferty dotyczącej zakupu gruntu i parametrów inwestycji. Obu stronom jednak bardzo zależy na pozytywnym i jak najszybszym zakończeniu fazy przygotowawczej – dodał Prezes Zarządu Waimea Holding, Andrzej Rosiński.
Waimea Holding specjalizuje się w realizacji hal magazynowo-produkcyjnych oraz terminali cargo. Działalność w obszarze cargo skoncentrowana jest na wyposażaniu cywilnych lotnisk komunikacyjnych w infrastrukturę, pozwalającą na oferowanie pełnego zakresu usług dla przewoźników lotniczych zarówno w zakresie przewozów pasażerskich jak i transportu towarów oraz usług MRO[1]. Waimea Cargo Terminale charakteryzują się nowoczesną, funkcjonalną organizacją procesów handlingowych oraz pełnym wyposażeniem technicznym, umożliwiają podjęcie działalności usługowej bez dodatkowych nakładów ze strony operatora. Terminale cargo budowane w ramach infrastruktury lotniskowej umacniają pozycję portów lotniczych na rynku i uzupełniają ich działalność o możliwość oferowania powierzchni magazynowych.
Waimea Holding jest polską spółką deweloperską, która od blisko dekady z powodzeniem realizuje projekty parków logistycznych oraz terminali cargo na terenie całego kraju. Posiada także kompetencje z zakresu zarządzania tego typu obiektami. W tym roku wyszła na rynek z rewolucyjnym konceptem Modułów Magazynowo Przemysłowych (MMP), stwarzając niedostępne dotychczas możliwości nie tylko dla mniejszych przedsiębiorców, ale również dla inwestorów indywidualnych, zainteresowanych lokowaniem kapitału w nieruchomości komercyjne.
***
Grupa Kapitałowa Waimea Holding S.A. od 2010 roku działa na rynku deweloperskim, specjalizując się w budowie na sprzedaż lub wynajem nowoczesnych powierzchni magazynowych, produkcyjnych oraz infrastruktury lotniskowej. Swoje parki magazynowe Grupa posiada m.in. w Szczecinie, Bydgoszczy, Tarnowie Podgórnym, Teresinie, Rzepinie i Kajetanach.
***
Kontakt dla mediów:
Daniel Gąsiorowski
T: +48 697 766 668
E: daniel.gasiorowski@marielhaan.com
[1] MRO - Maintenance Repair & Overhaul, czyli utrzymanie techniczne, naprawy oraz przeglądy w branży lotniczej