Dokonując wyboru sprzętu przeznaczony do transportu bliskiego powinniśmy mieć przede wszystkim na uwadze wydajność całego systemu.

Najlepszy wynik możemy osiągnąć poprzez dedykowanie odpowiednich wózków i przydzielanie im zadań adekwatnych do ich możliwości.

Projektowanie aplikacji powinny poprzedzić dokładne wyliczenia. Warto w tym celu posiłkować się pomocą doradców techniczno-handlowych (aktualnie dysponujemy ok 40 mobilnymi doradcami dostępnymi w całym kraju) specjalizujących się zarówno w wózkach widłowych, jak i rozwiązaniach im towarzyszącym (regały magazynowe i automatyka). Osoby te są w stanie przygotować wózkowy audyt oraz pomóc w doborze najodpowiedniejszych urządzeń.

Podczas doboru wózków należy kierować się przede wszystkim efektywnością tak, aby uzyskać jak najwięcej przy minimalizacji kosztów. Nie należy tego mylić z zakupem wózka patrząc wyłącznie na jego cenę zakupową. Stąd też przeanalizujmy kilka zasad dotyczących właściwego doboru. Na co powinniśmy zwracać uwagę podczas planowania inwestycji?

Powinniśmy zwrócić uwagę m.in. na:
•    Masę i wymiary ładunku;
•    Wysokość składowania;
•    Odległości i wymiary dróg transportowych;
•    Warunki otoczenia (warunki atmosferyczne, temperatura otoczenia, oświetlenie, hałas itp.)
•    Rozwiązania konstrukcyjne;
•    Komfort operatora;
•    Trwałości i gotowości wózka do pracy.

Nieodpowiednio dobrany sprzęt może zdecydowanie przyczynić się do obniżenia wydajności systemu.

Parametry techniczne wózka, takie jak:
•    Prędkości jazdy, podnoszenia/opuszczania zarówno z ładunkiem jak i bez, przyspieszania, hamowania wózka;
•    Zwrotność i promień skrętu (Wa);
•    Sposób sterowania;

Mogą one mieć decydujący wpływ na optymalizację aplikacji. Często jedna możemy przeceniać znaczenie maksymalnej prędkości jazdy, gdyż podczas rzeczywistego cyklu pracy wózek porusza się z max prędkością wyłącznie przez część czasu poświęconego na wykonywanie zadań – bardziej znaczący, zwłaszcza przy niewielkich dystansach może być parametr przyspieszenia i hamowania. Poza tym bezpieczeństwo pracy oraz przepisy obowiązujące na terenie zakładu – często wymagają ograniczenia maksymalnej prędkość jazdy – stąd też wszystkie wózki Toyota wyposażone w system uruchamiania za pomocą kodów PIN umożliwiają zmianę tych parametrów. Dodatkowo – każdy z operatorów może otrzymać swój indywidualny kod PIN z prędkościami dostosowanymi do aplikacji oraz jego indywidualnych umiejętności.

Rozwiązania konstrukcyjne wózka w zdecydowany sposób mogą usprawnić działanie całego systemu. Jednym z parametrów, na który warto zwrócić uwagę to stabilność boczna wózka a tym samym systemy poprawiające bezpieczeństwo operatora (np. siłownik blokujący tylną oś standardowo dostępny w każdym czołowym 4-kołowym wózku - wchodzący w skład poprawy bezpieczeństwa Toyota SAS) oraz trwałość i interwały związane z niezbędnymi czynnościami serwisowymi (zdecydowana większość wózków wewnątrzmagazynowych Toyota BT przy mało i średnio intensywnych aplikacjach rekomenduje wykonanie zaledwie 1 przeglądu rocznie). Nie bez znaczenia jest także czynnik związany z dostępnością, czasem reakcji i jakością działania serwisu (Toyota w Polsce dysponuje ponad 100 technikami mobilnymi w całym kraju). Oczywiście przy uwzględnieniu elastyczności i partnerstwa podczas ustalania warunków współpracy. Toyota dla najbardziej wymagających klientów jest w stanie zagwarantować dedykowanych techników serwisowych zlokalizowanych na stałe w siedzibie klienta i mogących funkcjonować nawet w systemie 24/7. Pamiętajmy - tylko właściwie dobrana i przejrzysta umowa serwisowa poparta łatwym dostępem do serwisu na terenie całej Polski minimalizuje czas wyłączenia sprzętu z eksploatacji do minimum.

Wysokość, na której składowane są towary wpływa bardzo istotnie na wydajność pracy operatorów. Z uwagi na koszty powierzchni magazynowej większość klientów decyduje się na zminimalizowanie szerokości korytarzy roboczych (AST) oraz dróg przejazdowych. Kompaktowa konstrukcja wózka oraz niewielki promień skrętu (Wa) pozwala na jego szybką i sprawną pracę w ograniczonych przestrzeniach.
Nie zapominajmy, iż koszt pracy operatora stanowi statystycznie ponad połowę kosztów związanych z transportem magazynowym. Poprawa jego komfortu pracy może zaowocować wydajniejszą pracą podczas całego dnia pracy. Wózek niekomfortowy powoduje u operatorów spadek koncentracji i zwiększenie zmęczenia. Do oceny ergonomii przydatne stają się demonstracje wózków poprzedzające zakup (zarówno w oddziale Toyota jak i w magazynie klienta), podczas których pracownicy samodzielnie mogą ocenić „przyjazność” wózków.

Wraz ze wzrostem wysokości składowania spada nam wydajność pracy (głównie z uwagi na obciążenie psychiczne operatora i zwiększony poziom trudności podczas manewrowania) – stąd też zasadne mogą się okazać opcje ułatwiające pracę na wysokości takie jak pochylne kabiny wózka Toyota BT Reflex poprawiające ergonomie pracy na wysokości czy systemy laserowe i kamery montowane przy widle.

Rodzaj energii niezbędnej do pracy wózka może decydować o jego miejscu pracy. Często zakładamy,  iż wózki elektryczne mogą być wyłączone z użytkowania na czas ładowania baterii – jednak rozwiązaniem tej sytuacji mogą być ogniwa Li-ion, które cechują się znacznie dłuższym okresem eksploatacji oraz możliwością częstego doładowywania baterii (np. podczas 5 minutowej przerwy, ładowanie baterii od 0 do 100% trwa 1-2h). Wózki elektryczne doskonale spiszą się w pracy wewnątrz magazynu. Natomiast spalinowe z uwagi na źródło zasilania rekomendowane są do wykonywania zadań poza murami budynków (zwłaszcza Diesel). W obu przypadkach powinniśmy także zwrócić uwagę na rzeczywiste zużycie paliwa - pod tym względem warto przyjrzeć się bliżej wózkom elektrycznym z silnikami AC prądu zmiennego oraz dobrać im odpowiedni prostownik, co zagwarantuje wysoką wydajność i zminimalizuje koszty energii.

Na zakończenie – kompleksowe podejście do zakupu wydajnego wózka wymaga od nas nie tylko porównania cen zakupu oraz serwisu danego urządzenia. Naszej uwadze nie powinny również uciec pozostałe czynniki opisane powyżej.