Trend digitalizacji poprawia perspektywy gospodarcze w przemyśle obróbki blach

Hanower, 29 października 2016 r. – 24. edycja Międzynarodowych Targów Technologii Obróbki Blach EuroBLECH 2016 dobiegła końca po pięciu pomyślnych dniach wypełnionych prezentacjami. Aż 60 636 gości z około 100 różnych krajów przybyło do Hanoweru, aby zapoznać się z najnowszymi rozwiązaniami technicznymi w zakresie obróbki blach i zainwestować w nowe wyposażenie produkcyjne. Na tegorocznej imprezie zaprezentowały się łącznie 1503 firmy z 41 krajów.

Trend zdigitalizowanej produkcji napędza innowacyjność i aktywność biznesową w przemyśle obróbki blach oraz poświęconym mu największym targom branżowym – mówi Nicola Hamann, dyrektor zarządzająca firmy Mack Brooks Exhibitions, będącej organizatorem targów. Atmosfera na tegorocznej imprezie charakteryzowała się ogólną fascynacją związaną z najnowszymi osiągnięciami technologicznymi oraz dużą liczbą nawiązanych międzynarodowych kontaktów biznesowych.

Większa o 2% liczba odwiedzających w porównaniu z zeszła edycją sprawiła, że targi EuroBLECH zdecydowanie przekroczyły barierę 60 tys. gości. Nawet strajk dwóch niemieckich linii lotniczych trzeciego dnia targów nie miał wpływu na żywiołowy nastrój i zwiększoną liczbę uczestników. Wyniki tegorocznych targów EuroBLECH, będące barometrem tej branży, wykazały rekordowe wykorzystanie powierzchni targów na poziomie 88 tys. metrów kwadratowych i zrównoważony wzrost w liczbie odwiedzających, co wskazuje na zdrowe perspektywy ekonomiczne w sektorze przemysłowym i jego globalnej aktywności biznesowej – wyjaśnia Nicola Hamann.  

Tegoroczna impreza gościła 39% odwiedzających i 54% wystawców spoza Niemiec. W obu przypadkach jest to wzrost o kolejne 2% w stosunku do poprzednich edycji i stanowi rekordowy wynik procentowy w obecności publiki międzynarodowej. Targi EuroBLECH 2016 zanotowały znaczny wzrost gości zarówno z krajów azjatyckich (+30%), jak i z krajów Unii Europejskiej innych niż Niemcy (+11%). Oprócz Niemiec w imprezie brali udział goście z Holandii, Włoch, Szwecji, Francji, Hiszpanii, Szwajcarii, Austrii, Polski, Wielkiej Brytanii, Turcji oraz Indii.   

Znaczna większość odwiedzających to przedstawiciele branży (80%), natomiast pozostali goście to reprezentanci warsztatów oraz firm handlowych i usługowych. Najważniejsze sektory, do których należeli odwiedzający, to inżynieria, blachy i produkty pochodne, konstrukcje stalowe i aluminiowe, jak również branża motoryzacyjna i związani z nią dostawcy.

Procentowa liczba uczestników związanych z handlem wyniosła 99%, co ponownie daje bardzo wysoki rezultat. Oprócz dużej liczby gości z wielu krajów targi mogły ponownie poszczycić się wysokim odsetkiem uczestników ze szczebla zarządczego o kompetencjach decyzyjno-zakupowych. Procentowa liczba odwiedzających decydentów wzrosła o 3%, dając ostateczny wynik na poziomie 84%.

Wstępne wyniki przeprowadzonej ankiety potwierdzają, że zarówno wystawcy, jak i odwiedzający byli bardzo zadowoleni z tegorocznych targów EuroBLECH. Odwiedzający chwalili szeroka gamę międzynarodowych produktów, które zostały zaprezentowane. Wystawcy byli bardzo zadowoleni z kwalifikacji oraz międzynarodowego charakteru publiki z dużym odsetkiem osób z przywilejami decyzyjnymi. Wystawcy przyznali również, że nawiązali bardzo wiele nowych kontaktów biznesowych. Trzy czwarte wszystkich wystawców stwierdziło jeszcze na miejscu, że zamierza wystawić swoje produkty na kolejnych targach EuroBLECH, które odbędą się 23–27 października 2018 r. w niemieckim Hanowerze.   
W przyszłym roku Mack Brooks Exhibitions zorganizuje targi BLECH India, które odbędą się w Bombaju w dniach 27–29 kwietnia 2017 r. Wiosną 2018 r. organizator EuroBLECH zorganizuje targi Indo Sheet Metal w Dżakarcie w Indonezji (7–9 marca 2018 r) oraz targi AsiaBLECH w Szanghaju w Chinach (8–10 maja 2018 r.).

Nagrody targów EuroBLECH 2016

Po raz drugi targi EuroBLECH postawiły na technologiczną innowacyjność i profesjonalną publikę, przyznając tegoroczne nagrody EuroBLECH. Motywem tegorocznych nagród było hasło Nowa generacja obróbki blach, a zwycięzcy byli wybierani internetowo przez społeczność związaną z branżą. Podczas oficjalnej ceremonii, która odbyła się w trakcie targów w hali mediów społecznościowych, wręczono pięć nagród poniższym organizacjom:
W kategorii „Fabryka przyszłości” nagrodę otrzymała firma TRUMPF Werkzeugmaschinen GmbH + Co. KG za technologię TruConnect: World of Solutions for a Smart Factory.
Firma Schuler otrzymała nagrodę w kategorii „Oryginalny projekt” za opracowanie narzędzi pozwalających stworzyć specjalną monetę „Planeta Ziemia” o nominale 5 €, zawierająca niebieski pierścień z polimeru.

Firma start-up WSoptics otrzymała nagrodę w kategorii „Młode pokolenie” za WSweld, czyli laserową wycinarkę, którą można błyskawicznie zamienić w laserową spawarkę.
W kategorii „Czysta technologia” nagrodę otrzymała firma KEMPER za rozwiązanie AirWatch pozwalające mierzyć bardzo drobne cząstki pyłu w środowiskach produkcyjnych za pomocą aplikacji na smartfony lub tablety.
Firma Fraunhofer IPA otrzymała nagrodę w kategorii „Akademicka doskonałość” za system cyfrowego wspomagania sortowania.